0 items
El meu compte

Com pagar amb el mòbil (i no morir en l’intent!)

 

Potser encara no ho heu vist, però és el futur. No: és el present. Ja hi ha qui paga amb el telèfon mòbil. Els més tecnològics han estat els primers a apuntar-s’hi. Vet aquí un seguit de consideracions si els voleu seguir.

 

Fer pagaments amb el mòbil ja és una realitat. L’evolució que han seguit tots dos àmbits ha estat paral·lela fins a trobar un camí conjunt. El telèfon mòbil conté ara tots els estris –i més!– que fa 20 anys eren indispensables en una casa: telèfon, calculadora, agenda, agenda de telèfons, servei de correu, missatgeria instantània... Era qüestió de temps que s’hi afegís la targeta de crèdit! Alhora, l’evolució del pagament cada vegada ha tombat més cap a la targeta (un sistema telemàtic), en detriment del diner en efectiu.

Avui dia, passem tota la jornada amb el mòbil. Quan no és per parlar per telèfon, és per fer una cerca, escoltar música, enviar missatges, jugar, consultar la dieta o si portem prou exercici fet aquell dia... No sembla tan estrany pagar la compra amb ell, oi?

És així: en l’actualitat ja existeixen aplicacions que permeten fer pagaments a través del mòbil. I no ens referim a realitzar compres per internet a webs de productes, sinó a realitzar un pagament utilitzant el telèfon mòbil com a eina, com si fos la targeta de crèdit.

 

“Fer pagaments amb el mòbil no és accessible per a tots els telèfons. La tecnologia necessària per a aquesta acció és la NFC (Near Field Communication), que la majoria de telèfons nous ja inclouen”

 

Anem a pams: com es fa?

Fer pagaments amb el mòbil no és accessible per a tots els telèfons. La tecnologia necessària per a aquesta acció és la NFC (Near Field Communication), que la majoria de telèfons nous ja inclouen. És una tecnologia sense fils que permet al mòbil establir contacte per al pagament amb altres dispositius a menys d’un pam de distància. Això autoritza transferències de diners de mòbil a mòbil (hi ha apps per a això) i amb el datàfon del comerç on es realitza la compra. Si el vostre telèfon no inclou aquesta tecnologia, existeixen adhesius per al mòbil amb NFC incorporat.

Però això no és tot: és necessària una aplicació que ens permeti pagar! N’existeixen un grapat, com Samsung Pay, Apple Pay o Google Pay, entre altres. Són reconegudes, segures i funcionen. També hi ha apps pròpies d’entitats bancàries per a les transaccions dels clients.

I el receptor del pagament ha d’estar preparat! Els datàfons adaptats al pagament amb mòbil són la majoria, però no està de més preguntar als responsables si admeten aquest tipus de pagament. De fet, si el datàfon admet pagament amb targetes contactless (les que no s’hi introdueixen), també admetrà pagament amb telèfon.

 

“Un telèfon mòbil té més mesures de seguretat que una targeta de crèdit, que només té un codi PIN”

 

Pagar amb el mòbil sense riscos

Ara anem a la qüestió principal: fins a quin punt és bo pagar amb el mòbil? I, per als qui es miren la tecnologia de reüll, s’hi pot pagar de manera segura?

Els avantatges de fer pagaments a través del mòbil són uns quants. A priori, és un pas tecnològic més, i el futur anirà avançant en aquesta direcció. A més, un telèfon mòbil té més mesures de seguretat que una targeta de crèdit (que només té un codi PIN). El telèfon mòbil pot tenir, per desbloquejar-se, patrons, empremta digital, codi PIN, reconeixement facial... Alhora, pagar amb el telèfon és molt més còmode! Abans que treure el moneder/cartera, la targeta, inserir-la i escriure un codi... és tan fàcil com passar el telèfon per sobre del terminal de pagament.

L’opció de pagament amb mòbil és, doncs, més segura que amb targeta. D’altra banda, hem de tenir en compte diversos consells de seguretat:

  1. Les contrasenyes, úniques.  És la nostra principal mesura de seguretat. El mòbil pot gaudir de tantes capes de seguretat com vulguem atorgar-li, com el reconeixement facial o les contrasenyes. Si tenim una contrasenya més elaborada –amb majúscules, minúscules, nombres, signes de puntuació...–, és molt millor per a la seguretat del pagament.
     
  2. Les xarxes, conegudes. Tenir wifi no sempre és bona senyal. Cal evitar estar connectats en xarxes d’ús públic a l’hora d’efectuar un pagament, ja que tenen menys seguretat que les xarxes wifi privades.
     
  3. Les apps, oficials.  Les aplicacions han de ser com més oficials, millor. Si són d’una gran casa, com Google o Apple, serà més difícil que tinguin errors de seguretat o filtració de dades. A més, hem de mirar de tenir l’app en qüestió actualitzada sempre. Evitem confiar en aplicacions de pagament que desconeixem o que ens facin mala espina.
     
  4. I si no tenim el telèfon? Si perdem el telèfon o ens el roben, el procés hauria de ser el mateix que amb la targeta de crèdit: posar-nos en contacte amb el banc o l’aplicació de pagament i demanar que ens la desactivin. A més, si el nostre telèfon té moltes capes de seguretat per ser desbloquejat (com l’empremta dactilar), impedirem que es realitzin pagaments.

 

“Les aplicacions que permeten pagar amb el mòbil han de ser com més oficials, millor, perquè serà més difícil que tinguin errors de seguretat o filtració de dades”

 

 

Article publicat al número 49 de D'estil.

Tornar al llistat

Aquest lloc web fa servir cookies per que tingueu la millor experiència d'usuari. Utilitzem cookies pròpies i de tercers per realitzar l'anàlisi de la navegació dels usuaris i millorar els nostres serveis. Si continua navegant, està donant el seu consentiment pel seu ús. Més informació aquí

Top