0 items
El meu compte

Dels líders d'opinió als 'influencers'

 

Què distingeix aquests líders dels tradicionals líders d'opinió? Abans de l’explosió de les xarxes socials, un líder d'opinió era algú que s'havia guanyat la credibilitat de milions de persones perquè havia destacat en la seva professió. Ara, aquest context s'ha transformat i molts YouTubers o Instagrammers tenen menys de 30 anys i no només no són estrelles de la seva professió sinó que n’hi ha que no tenen ni experiència laboral.

 

Hi ha constància que ja a les civilitzacions antigues existien líders d'opinió. Creadors de mites i religions, van exercir la seva influència en el pensament dels seus contemporanis. Però va ser cap a finals de segle XIX i principis del XX —amb l'aparició dels mitjans de comunicació de masses— que el líder d'opinió va prendre màxima rellevància, en associació directa amb la publicitat comercial i el màrqueting polític.

 

Creadors d'opinió, són personatges coneguts que col·laboren activament en difondre o frenar determinades visions sobre fets i/o esdeveniments. És aquell líder d’opinió el que ha estat substituït —almenys en part— pels anomenats influencers, influenciadors, persones inicialment anònimes que esdevenen referents en certs camps d’interès, influeixen amb les seves opinions en les decisions de compra dels seus seguidors i, en alguns casos, es dediquen a aquesta tasca de forma professional.

 

“Hi ha constància que ja a les civilitzacions antigues existien líders d'opinió, creadors de mites i religions que van exercir la seva influència en el pensament dels seus contemporanis”

 

Els nous prescriptors

Les marques han intentat utilitzar, des de sempre, els líders d’opinió per promocionar els seus productes o serveis i, fins i tot, per millorar la seva imatge. No obstant això, ha estat amb l'arribada de les xarxes socials que aquestes figures han guanyat molt pes en les estratègies de màrqueting i comunicació de les empreses.

És un fet que les accions publicitàries a través de les xarxes socials tenen, en general, una repercussió molt més ràpida i fàcil de mesurar, ja que és possible comprovar si, després de la recomanació d'un determinat influencer, s'han multiplicat les visites al web de l'empresa, si han augmentat les mencions de la marca a les xarxes o, fins i tot, si els mitjans de comunicació s'han fet ressò de l’acció.

L’influencer no deixa de ser un intermediari, qualsevol persona amb el carisma suficient per arrossegar un determinat públic cap a una marca en concret. Només cal arribar al target adequat i parlar-li en el seu propi llenguatge. Però hi ha un element que marca realment la diferència entre un influencer i un altre: la pròpia interpretació. I és que els usuaris volen raons, necessiten que el prescriptor d’una marca els expliqui la seva experiència personal amb aquesta per guanyar-se el seu respecte. Per això, avui, moltes companyies basen gran part de les seves estratègies digitals en captar prescriptors de pes que els ajudin a crear una imatge de marca i a atraure nous clients, tot i que hi ha sectors més proclius que d’altres a treballar amb influencers. En el món de la moda, els viatges i la tecnologia en general, per exemple, solen ser una peça clau en qualsevol acció comunicativa/publicitària.

Els micro-influenciadors

Existeixen també els micro-influenciadors, que estan molt especialitzats en una temàtica concreta i són ideals per a petites marques del món de la maternitat, l'esport, la salut, la tecnologia, la decoració, la moda, els negocis, la gastronomia... Més grans o més petits, allò realment determinant en un influencer és que exerceixi influència, que tingui carisma i poder de convenciment.

 

’‘influencer’ no deixa de ser un intermediari, qualsevol persona amb el carisma suficient per arrossegar a un determinat públic cap a una marca en concret”

 

 

Article publicat al número 56 de D'estil.

 

 

Tornar al llistat

Aquest lloc web fa servir cookies perquè tingueu la millor experiència d'usuari. Utilitzem cookies pròpies i de tercers per realitzar l'anàlisi de la navegació dels usuaris i millorar els nostres serveis. Si continua navegant, està donant el seu consentiment per al seu ús. Més informació aquí.

Top