0 items
El meu compte

Els clústers Col·laborar en lloc de competir

 

Heu sentit a parlar dels clústers? En els darrers anys s’està posant de moda aquest terme per referir-se al desenvolupament industrial, i sembla que la cosa promet.

 

Un clúster és, ras i curt, una concentració d’empreses, agents i institucions diferents a priori, però que comparteixen factors en comú (i que es troben pròximes geogràficament parlant). Aquest fet, d’entrada, els permeten créixer conjuntament, en productivitat o els seus mercats, i afavoreix la innovació, que potser costa més sense recolzaments externs. Per exemple, i sense anar més lluny: imagineu-vos una empresa siderúrgica al voltant de la qual es creen diverses empreses de muntatge d’estructures metàl·liques, o de creació de peces industrials, d’enginyeria... Un clúster, doncs, és sinònim de col·laboració i cooperació.

 

 “Un clúster és, ras i curt, una concentració d’empreses, agents i institucions diferents a priori, però que comparteixen factors en comú”

 

Des dels 90, en augment

Diversos autors han proposat definicions diverses del que constitueix un clúster. El concepte va adquirir popularitat quan Michael Porter, un professor d'estratègia de la Universitat de Harvard, va proposar, en el seu llibre L’avantatge competitiu de les Nacions (1990), l'anomenat diamant de la competitivitat, on sostenia que "la competitivitat d'una regió es basa en la competitivitat de les seves indústries, que, a la vegada, és millor si una indústria queda submergida en una profunda xarxa". A partir d’aquí, amb el pas del temps, se li ha donat més volada, i la seva filosofia de cooperació està essent cada cop més fomentada, rebent diverses mesures de suport provinents de molts àmbits, tant empresarials, com organitzacionals o governamentals, nacionals i internacionals, ja que els clústers s’estan revelant com uns potents instruments de modernització i internacionalització empresarial.

 

Perquè la proximitat és important

És cabdal que les empreses que formin un clúster siguin properes les unes amb les altres a diversos nivells: tant per proximitat geogràfica (si es troben ubicades dins la mateixa regió natural, o dins la mateixa comarca) com per proximitat de mercat (pel fet que tenen un mercat de productes anàlegs, un tipus de públic també semblant...). Aquesta similitud entre la parcel·la d’unes empreses i unes altres no les hauria de fer enfrontar-se, sinó col·laborar per anar a millor! Aquesta és la clau! Aquesta és la filosofia! I és que els clústers ofereixen ajuda i serveis per incidir positivament en la competitivitat de les empreses, a banda de ser aparadors per divulgar la seva tasca i accedir a formacions conjuntes i a tecnologia especialitzada a la qual no tindrien accés si no fos així. Esdevenen tot un món de possibilitats!

 

“La seva filosofia de cooperació està essent cada cop més fomentada, ja que els clústers s’estan revelant com uns potents instruments de modernització i internacionalització empresarial”

 

Què és el clúster Food+I?

Com a mostra, un exemple: tal dia farà una dècada que es va crear Cluster Food+I, una associació sense ànim de lucre que engloba la indústria agroalimentària de la Vall de l’Ebre. Malgrat ser una iniciativa nascuda a la zona de La Rioja –on també neix l’Ebre!–, la seva vocació és expandir-se i créixer per englobar tot un seguit de teixit empresarial que abasta tota mena de camps, i que tenen en comú l’àmbit regional al voltant de la conca del riu i ser empreses centrades en la indústria agroalimentària, ja siguin des del sector primari més pròpiament dit com del secundari o terciari. Aquest nombre creixent d’associats ha arribat a més d’una vuitantena el 2017, convertint aquesta filosofia empresarial en un actiu cada cop més important.

L’esmentada organització entre empreses i entitats del sector agroalimentari només pot aportar beneficis per a tots. Un dels principals factors que s’afronta últimament és l’adaptació als nous temps: els canvis demogràfics, de consum de productes agroalimentaris –molts, ara, aposten per l’exclusivitat i la qualitat per sobre de la quantitat–, fan que les empreses i indústries del sector s’hagin de renovar constantment per adaptar-se a una societat cada vegada més canviant.

 

Fet i garbellat...

Els temps estan canviant. Encara queda molt per fer, però no trigarem gaire a sentir més notícies d’aquests tipus d’associacions empresarials que tenen una filosofia cada cop més allunyada de l’empresa i cada cop més propera a les persones, la col·laboració i la solidaritat. De fet, l'Observatori Europeu de Clústers ha identificat ja al voltant de 2.000 clústers estadísticament significatius en setanta regions europees.

 

Article publicat al número 45 de D'estil.

Tornar al llistat

Aquest lloc web fa servir cookies per que tingueu la millor experiència d'usuari. Utilitzem cookies pròpies i de tercers per realitzar l'anàlisi de la navegació dels usuaris i millorar els nostres serveis. Si continua navegant, està donant el seu consentiment pel seu ús. Més informació aquí

Top