0 items
El meu compte

‘Escape rooms’... a les aules!

 

A hores d’ara, gairebé tothom ha sentit a parlar o coneix de primera mà el que és un escape room. A casa nostra, cada vegada s’obren més sales d’aquest tipus de temàtiques diferents. El seu factor motivacional és tan elevat que s’han convertit en una eina pedagògica que capta l’interès dels infants.

 

Semblava que els jocs d’escapada en viu, més coneguts com a escape rooms, només serien una moda passatgera, però actualment n’hi ha –i es gaudeixen– arreu del món. Ara bé, no només es tracta d’una activitat popular de lleure entre els joves, sinó que són moltes les empreses que els utilitzen com a fórmula per fomentar el treball en equip. Ara, a més, han fet un pas endavant i han entrat en el terreny educatiu. Són tota una aventura!

 

Treballar en equip per sortir-se’n

Els jocs d’escapada en viu (o escape rooms) són una tècnica de ludificació, una estratègia consistent a utilitzar la mecànica del joc dins l’entorn educatiu que augmenta la motivació i fomenta el treball en equip. Es tracta de posar el joc al servei de l’aprenentatge perquè aquest darrer esdevingui més experiencial i significatiu.

El funcionament és senzill: el professor reuneix uns quants alumnes en una aula i els planteja un repte que consisteix a escapar-se d’allà en un temps determinat tot resolent problemes i seguint pistes relacionades amb els continguts curriculars que s’han treballat al llarg del curs. Per aconseguir-ho, han de posar en pràctica les seves capacitats intel·lectuals, creatives i de raonament deductiu i, sobretot, fer-ho de forma cooperativa.

 

“Posar els alumnes davant d’un desafiament, encara que sigui fictici, resulta efectiu perquè desapareix l’obligatorietat externa”

 

Motivar-se des de dins

Posar els alumnes davant d’un desafiament, encara que sigui fictici, resulta efectiu perquè desapareix l’obligatorietat externa. A més, la implicació en aquest tipus d’activitats té un retorn immediat; l’infant veu com avança.

Els escape rooms promouen que l’alumnat entreni habilitats tan necessàries com la resolució de problemes, el pensament divergent, la creativitat, l’observació, la capacitat d’atenció, el raonament deductiu i el treball en equip. Per resoldre el repte, és imprescindible que els membres del grup s’escoltin, s’organitzin, s’ajudin i col·laborin.

Mentre realitzen l’activitat, els infants descobreixen noves facetes dels seus companys i els professors poden fer una avaluació més acurada dels seus alumnes mitjançant la qual poden també efectuar canvis dins l’aula per afavorir l’aprenentatge individual.

 

El joc, un bon aliat

El joc és la forma natural d’aprendre dels menuts; ho fan així des dels primers mesos de vida. Per tant, introduir-lo a l’aula fomenta activitats mentals i habilitats socioemocionals que els seran necessàries al llarg de la vida, com ara observar, endevinar, anticipar-se, posar-se en el lloc de l’altre, expressar sentiments, activar l’autocontrol, gestionar les emocions, controlar els impulsos i desenvolupar la tolerància a la frustració.

A més, s’ha demostrat que un aprenentatge en què l’alumne és una figura passiva que rep uns continguts no és tan efectiu. En qualsevol cas, l’aplicació dels escape rooms requereix un disseny adequat a allò que es vol ensenyar i una dificultat proporcional per tal que, si els participants fracassen, sentin que són capaços de fer-ho millor en una altra ocasió.

 

“L’aplicació dels escape rooms requereix un disseny adequat a allò que es vol ensenyar i una dificultat proporcional per tal que, si els participants fracassen, sentin que són capaços de fer-ho millor en una altra ocasió”

 


També és una eina de conscienciació!

StopBullying és un escape room portàtil de l’empresa Cripthos dissenyat expressament per a les escoles amb l’objectiu que els alumnes aprenguin a identificar les situacions d’assetjament, els actors implicats i les pautes a seguir. El protagonista de la història és en Miko, un nen que pateix assetjament escolar. El repte que es planteja als infants és ajudar-lo a trobar les pertinences que li han amagat abans que acabi el dia, perquè, si no, haurà de canviar d’escola per sempre.


 

Article publicat al número 49 de D'estil.

Tornar al llistat

Aquest lloc web fa servir cookies perquè tingueu la millor experiència d'usuari. Utilitzem cookies pròpies i de tercers per realitzar l'anàlisi de la navegació dels usuaris i millorar els nostres serveis. Si continua navegant, està donant el seu consentiment per al seu ús. Més informació aquí.

Top