0 items
El meu compte

I ara, què?

 

La pandèmia del Covid-19 que hem viscut aquest 2020 ens ha canviat per sempre. A priori, ha modificat el nostre dia a dia –això segur!– i ha fet variar el nostre futur, encara que potser no ens ho pensem; res serà igual, i nosaltres modificarem molts hàbits que fins ara teníem adquirits i molt integrats.

 

“El fet d’haver aturat les indústries durant alguns mesos (el fet d’haver-nos aturat, vaja) ha evidenciat que el gran mal del planeta és la contaminació”

 

Si bé cadascú aplicarà de manera diferent aquests canvis en el seu dia a dia, a nivell personal, familiar i social, en dos ambients que freqüentem molt i que ens fan sortir de casa, com són la feina i la compra, hi haurà un seguit de variacions molt importants que viurem en primera i tercera persona. Us ho expliquem tot seguit!

 


Serem uns altres

Més enllà dels aspectes privats i personals de cadascú, hi haurà canvis que ens afectaran, segurament, a tots i a totes, però no només pel fet de socialitzar o relacionar-nos amb l’exterior de manera diferent, perquè alguns aspectes, com la distància de seguretat entre persones, d’aquí a uns quants mesos, si s’ha pogut controlar la pandèmia, haurà caigut en l’oblit.

D’una banda, ens hem convertit, encara més, en persones lligades a la tecnologia: començant pel teletreball, seguint per les compres a través d’internet i acabant per la recerca d’informació cada vegada més actualitzada, sense oblidar l’entreteniment. Hi ha hàbits d’aquests que, en alguns casos, s’hauran tornat d’ús més freqüent o que es quedaran com a habituals.

D’altra banda, en haver-se transmès aquesta pandèmia a nivell mundial de manera tan ràpida, és molt possible que la quantitat de vols internacionals acabi sent reduïda i delimitada. Menys vols significa un encariment del preu i, per tant, els viatges arreu del món per plaer, que últimament sovintejaven, no es veuran tant.

Menys contaminació? Possiblement. El fet d’haver aturat les indústries durant alguns mesos (el fet d’haver-nos aturat, vaja) ha evidenciat que el gran mal del planeta és la contaminació. Si es fan menys viatges arreu del món –fins i tot de transport de mercaderies–, i la tecnologia ens permet reunir-nos a distància, potser s’aconsegueix arribar a un equilibri més estable entre generació de contaminació i com l’absorbeix la natura. Tant de bo!

Uns altres consumidors

Durant la pandèmia i el confinament, hem vist com anaven evolucionant els hàbits de consum de la població. Després de desaparèixer el paper higiènic, la majoria de gent va passar comptes amb les farines, brioxeria, cerveses i xocolata.

Això sí: no tenir a l’abast productes de primera necessitat que eren molt fàcils d’aconseguir, sumat a la paüra de sortir al carrer, ha fet créixer com l’escuma les compres online. Les persones avesades a la tecnologia ja ho feien, i ara han augmentat el volum de compres. D’altres, que potser no ho havien fet mai, s’hi han llançat i han descobert aquesta altra manera de fer. Els estudis certifiquen que les cistelles de la compra virtuals han crescut exponencialment, fins i tot pel que fa a productes frescos. Però aquest sistema de consum ha arribat per quedar-se? En molts casos, sí. Hi haurà molta gent que, un cop perduda la por o reticència a la compra online, ja continuarà amb aquest hàbit adquirit.

Un altre sector que ha crescut és el de l’a-commerce; és a dir, la compra en línia programada o automàtica. Hi ha productes que es consumeixen habitualment, com els d’higiene, i que no se substitueixen fins que veiem que s’han esgotat a casa. Fer una compra automàtica d’aquest tipus permet que, de manera regular, programada i automàtica, s’adquireixin els productes que volem i arribin a casa quan, aproximadament, els necessitem.

Alhora, els consumidors potenciaran els comerços més petits, de proximitat, intentant evitar les grans superfícies i les aglomeracions de gent que comporten. I, com que econòmicament aniran mal dades a partir d’ara, les marques blanques i la recerca dels preus més barats ressorgiran. Es preveu que la tendència a cercar productes ecològics –que solen ser més cars– que s’havia vist en els darrers anys, decaurà en el cas de les economies familiars més ajustades. Això sí: gairebé tothom passarà a pagar amb targeta o aplicacions mòbils! I és que els diners físics han decaigut molt en el seu ús per la por als contagis.


Uns altres espais de treball

La nostra visió i concepció de la feina ha canviat de cop. Si teníem una feina d’oficina, ho haurem notat més que mai: el 80% de les empreses de l’Estat han teletreballat durant els mesos de confinament gràcies a l’avenç de la tecnologia i la possibilitat d’estar connectats i, fins i tot, reunir-nos de manera virtual. De fet, moltes empreses encara mantindran aquesta modalitat de treball fins passat l’estiu, per si de cas, per començar una nova temporada amb noves mesures i/o estructures internes.

Una de les tendències que es preveu que tornarà és la de les oficines més individuals, o, com també se’ls anomena, de l’estil “rusc d’abelles”: cubicles en què els treballadors es trobaran aïllats del contacte amb els seus companys, la qual cosa contrasta amb les oficines diàfanes, obertes, que facilitaven la comunicació entre treballadors i que s’havien posat de moda en els darrers anys.

D’altra banda, també es preveu que, en la mesura que les empreses puguin, moltes faran que els treballadors es combinin amb torns rotatius. Això evitarà la coincidència de tota la plantilla alhora, i, per tant, riscos de contagi. Fins i tot, algunes empreses es plantegen de tenir oficines més petites, tot aprofitant aquests torns; o bé que alguns treballadors facin teletreball des de casa de manera més freqüent, si el seu lloc de feina els ho permet.

També és possible que, en algunes empreses, s’estableixi una reducció de la jornada laboral a quatre dies, menys hores diàries per treballador o, fins i tot, fer jornades intensives, en detriment del torn partit. Això, de ben segur, significa un augment de la qualitat de vida de cara al treballador.

Alhora, en el cas de les mesures de seguretat i prevenció, cada empresa és l’encarregada d’avaluar els propis riscos a les seves instal·lacions i, per tant, actuar en conseqüència pel que fa a adquisició de mascaretes, guants i altres estris de protecció/desinfecció i l’obligatorietat i freqüència del seu ús (mètodes de desinfecció amb ozó, controls d’accés, càmeres de temperatura, etc.). També, depenent de l’empresa, pot demanar o fer passar revisions mèdiques als seus treballadors per comprovar que no tinguin el virus; o, fins i tot, fer declaracions jurades als empleats sobre el mateix.


 

 

“Hi haurà molta gent que, un cop perduda la por o reticència a la compra online, ja continuarà amb aquest hàbit adquirit”

 

Article publicat al número 53 de D'estil.

 

Tornar al llistat

Aquest lloc web fa servir cookies perquè tingueu la millor experiència d'usuari. Utilitzem cookies pròpies i de tercers per realitzar l'anàlisi de la navegació dels usuaris i millorar els nostres serveis. Si continua navegant, està donant el seu consentiment per al seu ús. Més informació aquí.

Top