0 items
El meu compte

Instagram... sense ‘likes’?

 

Actualment, Instagram és la reina de les xarxes socials, on tothom hi passa una bona estona. La xarxa social, però, ha engegat una prova a diversos països que, si funciona bé, podria ser definitiva: eliminar el nombre de likes (els “m’agrada”) de les fotografies i el nombre de visualitzacions dels vídeos.

 

Instagram és la reina de les xarxes socials, avui. La seva funcionalitat, la capacitat de crear stories curtes, de penjar fotografies i vídeos, la fa molt eficaç. La febre dels influencers (líders d’opinió) ha crescut exponencialment gràcies a aquesta xarxa social basada en la imatge, el vídeo, les stories... i els “m’agrada”. Tots ens hem sorprès descobrint que som capaços de navegar mitja hora per aquesta xarxa social, veient el que pengen les nostres amistats, personatges públics, influencers o negocis que seguim. Passant ràpidament d’una story a una altra, o navegant per les fotografies. N’hi ha per passar-hi estona, encara que seguim poca gent o nosaltres no publiquem res.

El jovent, un col·lectiu sensible

I, si els adults hi podem passar estona, què no faran els joves, adolescents, la vida dels quals transcorre, en gran mesura, a la realitat virtual? No tot passa per Instagram –hi ha més xarxes socials, vídeojocs, Youtube...–, però, aquells qui hi estan molt immersos, no en depenen, d’aquesta xarxa? Els adolescents es troben amb una autoestima marcada per voler encaixar en un món que comencen a comprendre. En aquest procés de creixement, físic i mental, necessiten sentir-se recolzats i aprovats, i molts d’aquests joves, probablement de manera inconscient, es volen fer notar, reafirmar-se. Avui dia, amb la palestra que suposen les xarxes socials com Instagram –amb línia directa a tot el món!–, les possibilitats de sentir-se valorat augmenten en gran mesura.

Per tot això, gran part dels usuaris ha desenvolupat dependència dels “m’agrada”, de la necessitat que quanta més gent vegi les seves fotografies i vídeos, millor. En el fons, és una crida d’atenció, una dependència dels “m’agrada” per sentir-se valorats i amb autoestima. És la necessitat de penjar continguts perquè se’ls vegi molt sovint, no perquè realment es tingui quelcom important per transmetre. I és que, a Instagram, es valora més la quantitat de “m’agrada” que la qualitat dels continguts. S’ha creat una “tirania dels likes”, que ha absorbit molts usuaris. Si la quantitat que n’obtenen en una fotografia o vídeo és reduïda, això pot afectar negativament la seva moral. Tal qual.

 

“S’ha creat una “tirania dels likes”, que ha absorbit molts usuaris”

 

Doncs fora els “m’agrada”!

La xarxa social ha decidit acabar amb això. Els continguts havien d’explicar alguna cosa més enllà de cridar l’atenció. No s’havia de dependre dels “m’agrada” per aportar quelcom i considerar-se aprovats. El jovent és el col·lectiu més sensible a l’aprovació a les xarxes socials: aquesta dependència els és malsana!

En una maniobra de màrqueting important, Instagram ha començat, des de l’estiu de 2019, a amagar la quantitat de “m’agrada” i les reproduccions de vídeos en uns quants països (Austràlia, el Brasil, el Canadà, Irlanda, el Japó, Nova Zelanda i Itàlia), com a prova. El resultat es veurà, però la intenció hi és: treure pressió sobre els usuaris. La majoria d’ells, en aquesta dependència de likes, podrien perdre l’interès en la xarxa social si no gaudeixen de gran aprovació com la que tenen els influencers, però, amb aquesta mesura, d’una banda, Instagram redueix la pressió i angoixa sobre els usuaris, i, de l’altra, permet que es valori més la qualitat que la quantitat, amb la qual cosa la xarxa social guanya una vida més rica i plena.

Darrere d’aquesta decisió hi ha la idea que molta gent pot ser influencer sense haver de tenir una gran quantitat de “m’agrada”, ja que els factors purament quantitatius no reflecteixen el resultat que es pot aconseguir amb promocions i campanyes. Per tant, a les empreses també els pot interessar tenir els líders d’opinió més segmentats i amb menys desigualtat entre ells! Veurem què passa...

 

“Amb aquesta mesura, d’una banda, Instagram redueix la pressió i angoixa sobre els usuaris, i, de l’altra, permet que es valori més la qualitat que la quantitat, amb la qual cosa la xarxa social guanya una vida més rica i plena”

 

Article publicat al número 51 de D'estil.

Tornar al llistat

Aquest lloc web fa servir cookies perquè tingueu la millor experiència d'usuari. Utilitzem cookies pròpies i de tercers per realitzar l'anàlisi de la navegació dels usuaris i millorar els nostres serveis. Si continua navegant, està donant el seu consentiment per al seu ús. Més informació aquí.

Top