0 items
El meu compte

La il·lusió dels “sense sucre”

 

Els “sense sucre”: vet aquí tota una àmplia oferta de dolços aparentment saludables que ens han fet creure que podem degustar sense perjudicar la nostra salut. Però no és així. Mireu!

 

Les festes de Nadal són a tocar, i segur que molts ja esteu patint per les quantitats i el tipus d’elaboracions que consumireu aquests dies. Postres típiques, com ara els torrons, els polvorons i els massapans, no falten a taula durant els àpats nadalencs, i resulta complicat no tastar-los. Per aquest motiu, i des que mantenir una dieta saludable s’ha convertit en tendència, la indústria alimentària s’ha afanyat a reformular els seus productes i oferir tota una gamma sota les etiquetes “sense sucre”, “light” i “0% greix”. Aquest és el reclam publicitari amb el qual aconsegueixen que la gent no renunciï a certs aliments i continuï comprant-los amb la tranquil·litat que són més sans. Vet aquí el parany!

 

“En la majoria d’aquests productes, s’ha substituït el sucre per edulcorants sintètics, com ara l’aspartam, el ciclamat, la sucralosa, l’acesulfam K o els glicòsids d'esteviol, però el seu valor nutricional no millora, perquè continuen elaborant-se amb farines molt refinades i greixos de poca qualitat”

 

Més enllà del sucre

En la majoria d’aquests productes, s’ha substituït el sucre per edulcorants sintètics, com ara l’aspartam, el ciclamat, la sucralosa, l’acesulfam K o els glicòsids d'esteviol, però el seu valor nutricional no millora, perquè continuen elaborant-se amb farines molt refinades i greixos de poca qualitat; per tant, la quantitat de calories ingerides segueix sent molt elevada.

Per exemple, en el cas dels torrons, primer de tot, cal saber que la seva composició consta, principalment, de mel, sucre i ametlles, en la seva forma tradicional, o bé d’altres fruits secs o ingredients com mantega de cacau, cafè o llet, en altres varietats. Aleshores, quan es presenta un torró “sense sucre”, cal ser conscients que, en realitat, es tracta d’un torró “sense sucres afegits”. Perquè qualsevol aliment processat fos realment “sense sucre”, hauria de tenir una quantitat inferior a 0,5 grams de sucres lliures per cada 100 grams de producte, i, només amb la presència dels fruits secs, ja se supera aquest valor.

Sense processar, millor!

El veritable perill d’aquests productes que se’ns presenten com una alternativa saludable és que en mengem més quantitat, i, com que continuen oferint-nos un sabor dolç, no ens ajuden a decantar-nos pels aliments veritablement sans. En aquest sentit, us donem un consell: no us fixeu solament en si porten sucre o no, sinó en el valor nutritiu del conjunt d’ingredients.

D’altra banda, si voleu mantenir una dieta saludable durant aquestes festes de Nadal, com la resta de l’any, aposteu per productes poc o gens processats, i, si us ve de gust degustar postres tradicionals, modereu-ne la ingesta i compenseu-ho amb àpats més lleugers els dies que no són festa marcada al calendari.

 

“No us fixeu solament en si porten sucre o no, sinó en el valor nutritiu del conjunt d’ingredients”

 


Alguns trucs “salvavides”

Mengeu productes frescos. Poden estar envasats, però tenen una vida útil inferior a 30 dies.

Si trieu processats, trieu-los “bons”. Aquells que s’han elaborat amb menys de 5 ingredients, perquè, com més additius tinguin, menys percentatge del producte principal queda.

Aposteu pels típics, però saludables. Les figues seques, les orellanes i les panses són productes que solen consumir-se per Nadal i poden substituir altres dolços processats.


 

Article publicat al número 52 de D'estil.

Tornar al llistat

Aquest lloc web fa servir cookies perquè tingueu la millor experiència d'usuari. Utilitzem cookies pròpies i de tercers per realitzar l'anàlisi de la navegació dels usuaris i millorar els nostres serveis. Si continua navegant, està donant el seu consentiment per al seu ús. Més informació aquí.

Top