0 items
El meu compte

La moda que ve (que bé!)

 

La moda és una de les industries més contaminants del planeta. En el futur que tenim per endavant, noves iniciatives per no malbaratar recursos en la fabricació i distribució de roba van apareixent.

 

Adéu al fast fashion

Sabíeu que la indústria de la moda és una de les més contaminants de la Terra? De fet, és la segona que més embruta el planeta. Per fabricar uns simples texans, per exemple, es necessiten més de 7.000 litres d’aigua, que és el que beu una persona en 7 anys.

En els darrers anys, a més, i havent reduït distàncies entre fàbriques i consumidors finals, la indústria produeix a un ritme molt superior i amb mà d’obra més barata (perquè s’han deslocalitzat a països en vies de desenvolupament). Així, s’ha triplicat la producció, arribant a oferir noves temporades cada dos mesos. Tot s’ha accelerat! I la roba passa de moda més ràpidament, i en comprem més sovint, i la llancem més aviat del que no es feia fa algunes dècades...

D’aquest fenomen se n’ha anomenat fast fashion (“moda ràpida”, en record al fast food), perquè sembla que només ofereixi productes d’un sol ús, quan –no ho oblidem!– la roba es pot reutilitzar durant molts anys. Aquest fet, unit al consumisme alarmant en què es troba immersa la societat occidental, ha fet que la indústria de la moda comenci a estar en el punt de mira dels sectors més ecologistes.

Automàticament, noves iniciatives van sorgint per esperonar aquest sector a utilitzar només els recursos necessaris per fabricar peces de roba, a no produir per sobre de les possibilitats, a reutilitzar les peces de roba i els complements... Tot plegat, per fer un món millor. Cap aquí hi anem amb tot: restauració, estris quotidians, transport, estètica... I la moda no en serà cap excepció.

 

“Nascut a Suècia, el köpskam (“vergonya de comprar”) és un comportament que s’oposa a la compra compulsiva de roba pel malbaratament de recursos que suposa”

 


Aquestes iniciatives són el futur (o el present)!

El köpskam

Nascut a Suècia, el köpskam (“vergonya de comprar”) és un comportament que s’oposa a la compra compulsiva de roba pel malbaratament de recursos que suposa. Per exemple, el fet que alguns influencers o famosos col·laborin amb empreses de moda vestint peces de roba seves en actes públics o a les xarxes socials ja comença a ser mal vist. Deriva de la necessitat de fer entendre a la indústria que ha de ser més sostenible.

No Buy Year

És un moviment d’arrel molt semblant al köpskam. Traduït literalment, significa “un any de no comprar” i promou, precisament, que els seus seguidors no comprin roba en un any sencer. És ben possible! La necessitat de comprar roba amb molta freqüència és imposada i es pot combatre reduint la quantitat de fons d’armari i no comprant més peces de les que necessitem. Minimalisme.

L’etiqueta “Ecològic”

Mica en mica, la visió que la societat té de la moda i la indústria de la roba ha anat variant, i ho farà més en les properes dècades gràcies a les noves generacions, més conscienciades amb l’ecologia, l’aprofitament dels recursos i la sostenibilitat. La indústria de la moda s’anirà reconvertint i anirà afegint materials i producció sostenible. Vaja, que l’etiqueta “Ecològic” es podrà veure molt més a les peces de roba i complements.

Ethical Time

Aquesta cau a prop de casa: Ethical Time és una plataforma de moda sostenible creada i llançada aquest 2019 per un universitari català. Es tracta d’una app i portal d’internet que serveix per buscar i comprar roba i complements ètics, sostenibles, ecològics, vegans (que no utilitzin animals en cap de les seves vessants: ni pell, ni llana, ni seda) i que no acusin explotació laboral als seus treballadors en països en vies de desenvolupament. En definitiva, es tracta d’aglutinar marques de roba i complements sostenibles, ecològiques, conscienciades amb el medi ambient i, sobretot, ètiques.

Agrupa més de 300 marques que compleixen aquests requisits (i un mapa per saber a quines botigues es poden adquirir aquests productes) i es convertirà, ben segur, en una alternativa sòlida a les grans marques del sector. Donem-li temps, però, com que ja està disponible, mirem a veure quines peces de roba tenen!


No Buy Year és “un any de no comprar” i promou, precisament, que els seus seguidors no comprin roba en un any sencer”


Sabates biodegradables

Una altra iniciativa catalana: les Indianes. Aquesta marca de recent creació ha creat una línia de sabates fetes a partir de materials reciclats que són completament biodegradables. De la mà de l’ecologia, la sostenibilitat i, fins i tot, el veganisme, han llançat tota una gamma de sabates fetes amb fibra de plàtan. Sí, sí: de plàtan!

Els creadors d’aquesta marca van contactar amb artesans del món del plàtan, a Colòmbia, que els van ensenyar les seves tècniques ancestrals per a l’aprofitament dels residus del plàtan (les peles de plàtan, vaja). D’aquests residus, se n’extreuen fibres naturals i, un cop nets, són utilitzats per a la fabricació d’aquest calçat tan especial i pràcticament el doble de sostenible que qualsevol altre. A més, la cola que emparen no és química, sinó que està feta en base a l’aigua; la resta de materials són cuir vegetal, cànem, suro, cautxú, cotó...

En definitiva, es tracta d’un calçat biodegradable i del qual, si s’enterra, no en queda cap rastre en un parell d’anys. O sigui que, quan ja no l’hagueu de fer servir més... el podeu enterrar al jardí!


 

“De la mà de l’ecologia, la sostenibilitat i, fins i tot, el veganisme, s’ha llançat tota una gamma de sabates fetes amb fibra de plàtan. Sí, sí: de plàtan!”

 

Article publicat al número 52 de D'estil. 

Tornar al llistat

Aquest lloc web fa servir cookies perquè tingueu la millor experiència d'usuari. Utilitzem cookies pròpies i de tercers per realitzar l'anàlisi de la navegació dels usuaris i millorar els nostres serveis. Si continua navegant, està donant el seu consentiment per al seu ús. Més informació aquí.

Top