0 items
El meu compte

Mindfulness. O sentir-te a tu mateix/a

 

El mindfulness ha arribat a moltes empreses, institucions, i també famílies. Sabeu en què consisteix aquesta pràctica de meditació que està de moda?

 

“Atenció conscient”, “atenció plena”, mindfulness... Rep molts noms, però la seva essència és ser plenament conscient del present, ser-hi al 100%, per desenvolupar un profund autoconeixement. Mindfulness és la ment plena, literalment!

Es tracta d’un concepte nascut al budisme, però que ha acabat arrelant a la cultura de masses occidental com un bon mètode per relaxar-se, poder afrontar situacions quotidianes i prendre decisions basades en la calma d’esperit, fora de tensions i la desconcentració del dia a dia. De fet, es pot considerar una filosofia de vida (com també una eina psicològica) que inclou un conjunt de pràctiques com la meditació, el ioga o altres tècniques de relaxació.

L’objectiu és aconseguir un estat d’atenció centrada en un pensament concret; en un sentiment com la tranquil·litat, la felicitat…; en un objecte; en la concentració pròpiament.

La diferència principal entre el mindfulness i la religió budista de la qual parteix el concepte és, principalment, que a Occident l’enfoquem com una manera d’aconseguir el tan preuat benestar, un estat de calma general i de pau amb un mateix.

Molts el practiquen a casa, en un racó en concret, o en qualsevol indret de l’habitatge, per tal de crear un espai de relaxació, calma i aixopluc. Però també es pot practicar a l’exterior. De fet, es pot fer a tot arreu i a tothora. Només cal aturar-se, respirar i entrar en un estat d’atenció plena.

 

“Es tracta d’un concepte nascut al budisme, però que ha acabat arrelant a la cultura de masses occidental com un bon mètode per relaxar-se, poder afrontar situacions quotidianes i prendre decisions basades en la calma d’esperit”

 

Prenent consciència

Una qüestió molt senzilla (i complexa alhora) que s’aprèn amb la pràctica del mindfulness és a respondre de manera diferent davant les situacions. La calma i l’autoconeixement que generen la seva pràctica permeten que siguem més reposats en el moviment, però més segurs. Per tant, davant de situacions quotidianes o infreqüents, o més o menys estressants, respondrem a la situació en qüestió, no hi reaccionarem. És això: poder aturar-se a pensar, lluny de la impulsivitat a què cada vegada ens empeny més i més el dia a dia ràpid, veloç i estressant. Ara bé, aquest autoconeixement i autocontrol s’obtenen a poc a poc, com l’essència del mindfulness mateix: a la vida, a poc a poc i bona lletra.

 

Per l’efectivitat (i l’afectivitat)

És ben clar que els canvis afecten les persones i els seus hàbits. Podem passar, per exemple, de menjar amb calma a casa a menjar en carmanyola a l’oficina. O de les vacances a la feina. O de la tardor a la cruesa de l’hivern. Tot plegat es pot fer dur de passar, però, gràcies a pràctiques com la del mindfulness, es poden assumir i afrontar les noves situacions –fins i tot, i especialment, les no desitjades– d’una manera molt més efectiva –i afectiva–, reduint l’estrès, evitant els conflictes innecessaris, millorant el clima i context al nostre entorn i augmentant la qualitat de vida personal i professional. Cal prendre’s les coses amb més filosofia, amb més mindfulness!

 

“Es pot practicar a tot arreu i a tothora. Només cal aturar-se, respirar i entrar en un estat d’atenció plena”

 

Article publicat al número 48 de D'estil. 

 

Tornar al llistat

Aquest lloc web fa servir cookies per que tingueu la millor experiència d'usuari. Utilitzem cookies pròpies i de tercers per realitzar l'anàlisi de la navegació dels usuaris i millorar els nostres serveis. Si continua navegant, està donant el seu consentiment pel seu ús. Més informació aquí

Top