Palo Alto Market: la creativitat elevada a la màxima potència
Ubicat en una antiga fàbrica de l'emergent barri del Poblenou, hi ha el Palo Alto Market, un nou concepte de mercat que aplega oci, cultura i comerç a l'aire lliure. Es tracta d'una proposta diferent avalada per l'èxit de les seves 16 edicions precedents, que, de mitjana, han estat visitades per 15.000 persones en cada ocasió.
El Palo Alto Market és un espai on es reuneixen, el primer cap de setmana de cada mes, un ampli ventall d'interessants propostes que aposten clarament –i rotundament– pel producte d'autor. Cada expositor se selecciona de forma acurada per la qualitat que ofereix i la sintonia amb els valors que busca el mercat, que promou els productes sostenibles o amb un rerefons cultural o històric. Si es passeja entre les aproximadament 150 parades que es donen cita en aquest mercat tan creatiu com sofisticat, s’hi pot trobar de tot: peces de moda, productes de disseny, propostes emergents, instal·lacions artístiques, joieria artesana, il·lustracions, aliments gourmet o, fins i tot, un servei de barberia, per citar només algunes propostes.
Un mercat que muta edició rere edició
Mantenint l'essència dels mercats de sempre, en cada edició del Palo Alto Market es produeix una renovació parcial però constant d'expositors respecte a l’anterior, de manera que cada mes és diferent i únic i, per tant, no tots els productes que s'hi troben són sempre els mateixos.
Precisament gràcies a aquest afany de renovació constant, des del passat mes d'octubre, el market busca, en cada edició, un tema central que el caracteritzi. Per això, més enllà de l'oferta habitual de productes que s’hi ofereixen, cada mes es prepara una programació cultural diferent però que no s’allunya de l'esperit fundacional del Palo Alto Market. I pareu molta atenció, perquè, en un futur no gaire llunyà, els organitzadors s’atreviran amb sorprenents propostes d’arts escèniques que, com fan amb aquest market, tendiran a trencar els formats establerts.
“El Palo Alto Market és un espai on es reuneixen, el primer cap de setmana de cada mes, un ampli ventall d'interessants propostes que aposten clarament –i rotundament– pel producte d'autor”
Amor per la cultura, la història i l’ecologia
El Palo Alto Market busca un públic que tingui set de cultura, que senti interès per les histories que amaga cada expositor i que procuri consumir de manera responsable. En contra del que a priori pot semblar, en aquest espai hi podem trobar persones de tot tipus i d’edats ben diferents, fins i tot infants. Especialment per a ells s'organitzen activitats i tallers que estan en sintonia amb els valors que promou el mercat i que tenen el propòsit d’esperonar-los a crear i jugar a partir de materials reciclats.
El menjar també hi té cabuda
Com en qualsevol mercat, també hi ha una part reservada a la restauració gràcies a l’street food, paradetes de menjar i food trucks que constitueixen un complement ideal i necessari per poder passar una bona estona al mercat sense haver-ne de sortir. Es tracta de propostes gastronòmiques d'autor i de qualitat d’allò més variades. Recorrent pocs metres, es tenen a l'abast opcions provinents de tot el món, com ara sushi, empanades argentines o fins i tot calçots.
“Mantenint l'essència dels mercats de sempre, en cada edició del Palo Alto Market es produeix una renovació parcial però constant d'expositors respecte a l’anterior”
L’origen de tot plegat: Pedrín Mariscal
L'origen d'aquest market tan especial el trobem en el dissenyador Pedrín Mariscal, que decideix donar pas a les noves generacions de creadors oferint-los la possibilitat de mostrar-se a través d'una nova plataforma que aglutina propostes molt diferents però que tenen en comú les ganes de treballar en projectes de futur.
Aquesta nova plataforma va néixer el desembre del 2014 en sintonia amb el canvi d'hàbits de consum de la societat, recuperant l'estructura flexible que caracteritzava els mercats de poble de tota la vida i que, en aquest àmbit, també s'ha sabut consolidar. Al capdavall, el Palo Alto Market és també un espai on, més enllà de la compra-venda de productes, es fa vida social.
L’escenari: una antiga fàbrica tèxtil
Sens dubte, un dels trets que més crida l'atenció del visitant és l'espai on s'ubica l'esdeveniment, situat a l'històric barri industrial del Poblenou. Es tracta de l'antiga fàbrica tèxtil Gal i Puigsech, un dels millors exemples de rehabilitació d'espais de la zona que aglutina un conjunt d'edificis pràcticament engolits per la vegetació del magnífic jardí que els envolta, configurant un entorn amb un encant especial que mai abans s'havia obert a la ciutat.
Mercat i fundació, un tàndem que es retroalimenta
Però això no és tot, perquè, a més de donar cabuda al mercat, l'antiga fàbrica és, des de fa temps, un espai de creació artística en el marc de la Fundació Palo Alto, on diferents tallers i estudis, com el del mateix Javier Mariscal, hi tenen la seva seu.
Ambdós, fundació i mercat, són projectes d'iniciativa privada, nascuts amb la voluntat de ser sostenibles per ells mateixos i no dependre de les administracions públiques. Això fa que es financin a través de patrocinadors, d'una petita quota que aporten els expositors i de l'entrada de tres euros que abona el visitant.
Article publicat al número 37 de D'estil.
Situació
data-picto="/FitxersWeb/67923/point-mapa.png" >