0 items
El meu compte

Peces que neixen…i arriben al cor!

 

Caterina Roma aconsegueix apropar-nos la natura, amb les seves imperfeccions, a través de la seva obra personal i intimista i una marca de vaixella utilitària que no té res de convencional.

Recollir argila, processar roques i plantes per fer-ne esmalts i coure les peces en un forn de llenya durant dies i nits. Amb aquesta llibertat i proximitat a la natura, treballa, des de fa nou anys, a temps complet, Caterina Roma, ceramista i membre de l’Acadèmia Internacional de la Ceràmica que dona curs a la seva creativitat des de Barcelona, Púbol i Rupit.

La seva activitat es divideix en dues facetes, una de caràcter més comercial, amb la seva pròpia marca de vaixella, Trepat Barcelona, que vesteix les taules dels establiments més luxosos d’Europa, i una altra de més personal, amb peces originalíssimes cuites amb llenya.

Una vaixella amb marca pròpia. Personal i intransferible.

Es diu Trepat Barcelona. S’anomena així en honor al cognom matern de la Caterina i, alhora, perquè el mot “trepat”, que dona nom a una varietat tradicional de raïm, mostra un clar vincle amb la terra i el Mediterrani.

És una marca de vaixella utilitària originalíssima que podria molt ben ser concebuda com una escultura en essència. Nascuda a la capital catalana l’any 2016, està formada per peces úniques, fetes completament a mà, per a restaurants i hotels de luxe a escala nacional i internacional, com, per exemple, els restaurants Lasarte i Koy Shunka de Barcelona, el Fifty Seconds de Lisboa, el Bianc d’Hamburg, l’Hotel Xereca d’Eivissa i el restaurant K de Bèlgica. Poca broma.

Com no podria ser d’altra manera, la vaixella Trepat Barcelona està feta amb els millors materials, com ara, la suau i delicada porcellana de Limoges, la resistent i carismàtica argila salvatge i el versàtil gres. Res, però, és en va: l’objectiu és complementar l’experiència gastronòmica i convertir les taules en espais on predomini la creativitat, la sensibilitat i, en definitiva, l’Art; així, en majúscules.

Porcellana, argila i gres

Trepat Barcelona està formada per tres col·leccions determinades pels materials que s’han utilitzat en la seva creació. És difícil decantar-se per una d’elles, perquè totes tenen quelcom especial. I molt! Ara bé, us podem assegurar que us enamorareu dels objectes de “Paisatges porcellànics”, que recorden imatges tan diverses com un jardí glaçat o una galàxia. Quin és el seu secret? Doncs la sublim porcellana de Limoges, que afavoreix la formació d’estructures cristallines amb patrons irrepetibles.

Però no tot és delicadesa. Imagineu-vos una vaixella que sembli sortida de les entranyes de la Terra i mostri la natura en potència, amb la seva bellesa i les seves imperfeccions incloses. Doncs existeix, i es diu Argila de Barcelona. Per què? Perquè la matèria prima de què està formada és recollida a les muntanyes d’aquesta zona.

Si la curiositat o el desig us roseguen, sapigueu que totes aquestes peces, i moltes d’altres, estan a la venda al show-room que Caterina Roma té a Púbol, un espai encantador, amarat de caràcter, que és, per ell sol, tota una obra d’art. A més, cada dos anys, aquestes peces viatgen fins al Japó per ser exposades.

En qualsevol cas, amb exposició o sense, aquest sempre és un espai d’art i calma, de serenor i elements naturals. Un autèntic plaer per als sentits!

El foc de llenya

L’obra més personal de Caterina Roma es troba, com ella mateixa diu, “a cavall entre l’artesania, l’art i la natura”. Formada per peces cuites amb llenya, acaba essent realitat gràcies a un “forn-tren”, amb una capacitat d’1,5 metres cúbics, que es va construir específicament per produir aquests objectes sota la marca Caterina Roma.

El procés és laboriós i, alhora, màgic: les peces es couen en unes 48 hores de mitjana i, durant aquest temps, la tasca principal és alimentar el foc per tal d’augmentar-ne la temperatura (que assoleix els 1.300 graus) i aconseguir que es fongui la cendra volatilitzada durant la cuita. S’utilitzen troncs de pi, faig o avellaner, en funció del moment, perquè cada fusta aporta un efecte estètic diferent, gràcies a la seva composició mineral.

Com que es tracta d’un procés natural, en què intervenen els poders de la terra i el foc, les peces desenvolupen crostes gruixudes que s’acaben esquerdant; és a dir, són fruit de la natura, i, en elles, la intervenció humana resulta mínima. Tota aquesta obra tan personalíssima es ven a galeries d’art i a Ca l’Humà, a Púbol.

 

 


Ca l’Humà

Ca l’Humà és un espai singular que engloba totes les vessants de Caterina Roma com a ceramista i, alhora, és també un projecte en si mateix. Es tracta d’una preciosa casa pairal del segle XVII (rehabilitada després d’anys d’estar deshabitada), situada al municipi empordanès de Púbol, que es va obrir al públic el mes de juliol d’aquest mateix any. Situada al costat del Castell Gala Dalí, aquí, a la masoveria de la casa principal, la Caterina hi té un dels seus tallers, i l’exposició i venda, als baixos del mateix recinte.

Experiències d’Art

A la cava i els jardins de Ca l’Humà, en un espai certament inspirador, Caterina Roma ofereix sessions creatives per introduir-se en el món del modelatge de ceràmica on, fins i tot, hom es pot endur a casa una peça feta amb les seves pròpies mans.

Es tracta d’experiències concebudes com un apropament a l’art mitjançant les tècniques ceràmiques, que, en ser manuals i amb un evident vincle amb la terra, estimulen d’una manera més fluida la creativitat

 
 

 

Article publicat al número 54 de D'estil.

 

Tornar al llistat

Aquest lloc web fa servir cookies perquè tingueu la millor experiència d'usuari. Utilitzem cookies pròpies i de tercers per realitzar l'anàlisi de la navegació dels usuaris i millorar els nostres serveis. Si continua navegant, està donant el seu consentiment per al seu ús. Més informació aquí.

Top