0 items
El meu compte

Pst! Silenci!

 

La fressa dels cotxes circulant pel carrer, el terrabastall d’una casa en construcció, les converses de la gent al supermercat, el xivarri d’una tertúlia a la televisió, el maleït so del despertador, les notificacions del mòbil... El soroll ha envaït la nostra vida. Us n’heu adonat? Els inputs que rebem per totes bandes han provocat que ja no ens escoltem a nosaltres mateixos; només restem pendents del nostre entorn. Encara que no ho sembli, el soroll agredeix el nostre cos (i la nostra ment!); de fet, és la causa de mort de gairebé 10.000 persones a l’any. Poca broma.

 

“El soroll agredeix el nostre cos (i la nostra ment!); és la causa de mort de gairebé 10.000 persones a l’any”

 

Rebutgem el silenci?

Doncs sí! Per a moltes persones, el silenci és sinònim de soledat i incomoditat. No el suporten i necessiten omplir aquest buit amb alguna fressa, com, per exemple, la que emet la televisió o la ràdio. Aquest malestar s’anomena sigefòbia (o por al silenci), i és que la quietud obre la porta a un espai privat, a uns minuts amb nosaltres mateixos que, probablement, ens faran pensar en la nostra existència i enfrontar-nos a les nostres pors. Molts de nosaltres no deixem espai al silenci per no desequilibrar-nos, però el que no sabem és que, precisament, és aquest soroll constant el que ens perjudica a escala física, mental i emocional.

Beneficis a dojo!

Un antiestrès natural. El soroll produeix que el sistema nerviós s’estressi. Quan l’amígdala, que està vinculada amb les emocions, detecta fressa, envia senyals cerebrals que alliberen hormones, com, per exemple, el cortisol o l’adrenalina, que són les responsables de generar tensió mental i corporal. Per això, els moments de silenci redueixen l’angoixa, relaxen i disminueixen la pressió arterial.

Adéu, insomni! Gaudir d’un son reparador és una de les necessitats bàsiques del cos humà. De fet, diversos estudis científics han demostrat que no hi ha res tan perjudicial per a la salut com dormir poc o malament durant una llarga temporada. Per aquest motiu, practicar activitats com la meditació, que ens allunyen de l’enrenou, és una excel·lent forma de combatre l’insomni i descansar plàcidament.

Benvinguda, creativitat! Estem sotmesos a tota mena d’estímuls visuals i auditius externs que capten tota la nostra atenció i no permeten que ens fixem en les idees que sorgeixen a la nostra ment; resten oblidades en un segon pla. Un bon exemple de la utilitat del silenci en aquest àmbit és l’experiència de persones cèlebres com Isaac Newton o Albert Einstein, que valoraven enormement les estones de calma. Així doncs, resteu en silenci i sorpreneu-vos de la vostra capacitat creativa! Ja ho va dir Pitàgores: “Escolta, seràs savi. L’inici de la saviesa és el silenci”.

Un convit a la reflexió. Realitzar una introspecció per ser conscient de les pròpies inquietuds i aprendre a afrontar-les és gairebé impossible si hom no permet que el silenci formi part de la seva vida. Sens dubte, uns minuts al dia de calma afavoreixen la connexió amb un mateix i l’autoconeixement. Prendre consciència de la realitat de cadascú és de gran ajuda a l’hora de prendre decisions i sentir-se bé amb un mateix. Al cap i a la fi, el soroll només és una cortina que amaga les veritables emocions.

 

“El soroll produeix que el sistema nerviós s’estressi”

 

Més concentració. El silenci influeix positivament en l’hipocamp, que és la zona del cervell vinculada a la memòria, la concentració i la creativitat, afavorint la regeneració neuronal. D’aquesta manera, es pot ser més reflexiu i de centrar-se en allò que hom té entre mans.

Més producció. Oi que heu comprovat que és molt més difícil complir amb la vostra feina quan, a l’oficina, els companys mantenen converses en veu alta? És totalment normal! La vostra ment necessita concentrar-se en la tasca que esteu fent i evitar tota mena de distraccions. Per això, existeixen empreses que han posat en pràctica el concepte del “temps de silenci”, en què la jornada es divideix en dues parts: durant la primera, es treballa en silenci i, a la segona, es dedica temps a interactuar amb els companys.

Ni maldecaps ni migranyes. Adquirir l’hàbit de reposar en silenci uns minuts cada dia també beneficia la nostra salut física. Per exemple, gràcies a la relaxació mental i a la reducció de l’estrès, també desapareixen els maldecaps i les migranyes.

Exercitar el silenci

De la mateixa manera que entrenem els nostres músculs fent exercici, podem practicar el silenci i que formi part de la nostra rutina diària o setmanal. Oi que us “obligueu” a anar al gimnàs dos o tres cops per setmana? Doncs obriu l’agenda i marqueu-vos una nova cita, però aquesta vegada només serà amb vosaltres mateixos.

D’entrada, estar en silenci uns minuts us pot semblar una situació un pèl estranya: us envairan infinitat de pensaments, estareu neguitosos perquè tindreu la sensació que no esteu fent res... Però no patiu, que us donem alguns consells:

Fórmula 10 x 3. És a dir, dediqueu-hi deu minuts al matí, deu més a la tarda i uns altres deu a la nit. Així anireu adquirint l’hàbit.

Meditació. Aquesta pràctica és excel·lent prendre consciència del cos i la ment i allunyar-se de tots els estímuls externs.

No us aïlleu! Practicar el silenci no vol dir tancar-se en una habitació insonoritzada, sinó trobar l’espai i la forma que us faci sentir còmodes. Pot ser a casa, passejant pel bosc, asseguts vora el mar...

 

 

 

L’Institut del Silenci

En la nostra societat, el silenci s’ha convertit gairebé en un luxe, en una pràctica que escasseja. Per això, fa uns mesos, Edgar Tarrés, Lisa Juanola i Jordi Reixach van crear l’Institut del Silenci, una entitat l’objectiu de la qual és mostrar els seus beneficis. La idea és que les persones prenguem consciència de la necessitat de gaudir d’aquest espai intern, d’aquests instants en què es desperta la creativitat i sentim que tot torna al seu lloc.

 

 

 

Article publicat al número 56 de D'estil.

 

Tornar al llistat

Aquest lloc web fa servir cookies perquè tingueu la millor experiència d'usuari. Utilitzem cookies pròpies i de tercers per realitzar l'anàlisi de la navegació dels usuaris i millorar els nostres serveis. Si continua navegant, està donant el seu consentiment per al seu ús. Més informació aquí.

Top