0 items
El meu compte

Reparar-se… per seguir

 

No sempre dormim bé. Patim estrès i tenim moltes coses al cap, i factures per pagar! Però no només és qüestió d’això: hi ha uns quants factors que ens poden ajudar a conciliar un son reparador, aquell que tant necessitem per viure més i millor.

 

Avui, la vida no para. El dia a dia ens absorbeix en una voràgine d’estrès i atabalament continus. Dormir bé és clau per llevar-se amb vitalitat i tenir energia per afrontar el dia (i la vida, en general!). Si estem abatuts, no rendirem ni a la feina, i poques ganes tindrem d’estar amb la família i els amics. Dormir amb interrupcions o poques hores afecta negativament la nostra salut en molts aspectes. Fins i tot, una gran quantitat d’estudis demostren que les persones amb una bona qualitat del son tenen menys tendència a patir obesitat, problemes cardiovasculars o diabetis, per exemple.

Si últimament us trobeu en un episodi en què us costa conciliar el son, potser aquests consells us ajudaran a llevar-vos sense lleganyes.

Els problemes, lluny del cap!

Cal aparcar els problemes abans d’anar a dormir perquè la nit no se’n vagi en orris. N’hi ha que desconnecten de totes les cabòries un cop surten de la feina i els resulta molt fàcil no pensar en informes, clients i tot plegat. Però, si sou dels que us endueu la feina a casa, és millor que us relaxeu abans d’anar a dormir. Parleu amb algú de la família, passeu temps amb algun ésser estimat (encara que sigui una mascota), feu una mica de ioga, si us agrada... Fet i garbellat: trobeu un moment per distreure-us o relaxar-vos. Si aneu a dormir més calmats, més profund serà el vostre son. Pensar de més és pensar massa. Si cal, parleu amb algú relacionat amb el món de la psicologia, que segur que té o compartirà amb vosaltres eines que us ajudaran a relaxar-vos, com ara, pensar tres coses boniques o agradables que us han passat al llarg del dia (no el que no heu pogut fer!).

Feu-vos un horari

Les bones dutxes haurien de durar entre cinc i deu minuts sota l’aigua. Hom té temps més que suficient per ensabonar-se i esbandir-se. Més estona a l’aigua és perjudicial per a la pell. Alhora, cal prioritzar la qualitat per sobre de la quantitat. És millor dutxar-se un sol cop al dia, i no dos. I fer-ho cada dia o cada dos és ideal. Si sou dels que necessiteu una dutxa diària, no us fa cap mal!

 

“Si us marqueu uns horaris aproximats per anar a dormir, de seguida us hi avesareu”

 

Amb l’estómac buit

Anar a dormir vol dir que hem de fer una pausa perquè el nostre organisme es regeneri. No pot estar treballant a tota màquina, mentrestant! Per això, és molt aconsellable haver sopat fins a un parell d’hores abans de ficar-se al llit (ja se sap: un sopar lleuger, res d’àpats pesants o picants), ja que la digestió haurà acabat o ja serà molt més suau. D’altra banda, tampoc es recomanen altres tipus de substàncies, com la cafeïna (els cafès, tes i refrescos s’haurien de prendre, com a molt, fins a 6 hores abans d’anar a dormir), l’alcohol o el tabac (que s’hauria de consumir fins a 4 hores abans de descansar), ni prendre aliments amb sucres abundants.

La salut és important

No només és important guanyar salut si tenim un son reparador, sinó que cal cuidar-se durant el dia a dia, no abusar de les males dietes, fer esport amb freqüència (mai abans d’anar a dormir!) i, en definitiva, estimar-se, perquè, com més saludables siguem, més saludablement dormirem!

Res de pantalles

Aquesta és senzilla: una pantalla ens esvera el cervell. La llum que emet és agressiva i el seu moviment hipnotitza i ens cansa alhora, encara que estiguem realitzant accions automàtiques (com fer scroll d’Instagram o Facebook). Si ens estirem amb el mòbil o la tablet al llit abans de dormir, malament! És millor reposar els ulls una estona abans d’aclucar-los.

 

“És molt aconsellable haver sopat fins a un parell d’hores abans de ficar-se al llit”

 


 

Habitacions-temple

A banda dels passos que podem fer nosaltres mateixos per dormir millor, aconseguir un bon ambient també és clau. Així són els dormitoris saludables:
 

 

El llit, saludable. És ben cert que el llit és molt important. Si és fet de productes sintètics, la química no sempre se li posa bé al cos. Si, en canvi, és de fusta, anirà molt millor. I, si és de fusta ecològica tractada amb productes naturals, encara més! Ja ho sabeu: en el cas de la salut, allò barat, surt car, i el llit, com més bo i còmode sigui, millor!

 

El matalàs, confortable. És semblant al cas del llit: val més la pena que sigui de materials naturals i no sintètics. Els de cotó i làtex natural són molt bona opció.

 

Els coixins, còmodes. Són un món! Els que porten plomes o fibra de capoc com a farciment són dels millors del mercat i, és clar, són completament naturals. Alhora, si us resulta més còmode dormir amb un coixí entre les cames, n’existeixen uns que permeten adoptar una postura més ergonòmica i carregar menys la columna vertebral durant la nit.

 

Els teixits, purs. En la línia dels anteriors, és millor que els llençols i cobrellits siguin de fibres naturals per a un millor descans, sense productes que puguin resultar tòxics. D’altra banda, els llençols de fibres sintètiques creen electricitat estàtica, i els naturals, no. I que els pijames també siguin de bons teixits i zero sintètics!

 

La temperatura, ajustada. No val allò de dormir a ple hivern amb la calefacció altíssima i nosaltres nus (o a l’inrevés: a l’estiu amb molt d’aire condicionat). Això no afavoreix un bon son! És millor dormir a temperatura ambient però sota els llençols i flassades adequats, amb els quals no passem ni fred ni calor.

 

De llum, poca. La llum, per tènue que sigui, és informació que el nostre cervell reté fins i tot quan dormim. Si volem descansar de veritat, és millor no tenir cap llum encesa a la vora. O, si en volem tenir una, que sigui el més càlida possible, ja que fa recordar la posta de sol. Com més foscor, millor son.

 

Plantes, sí. No només són estètiques, les plantes: ajuden a purificar l’aire de l’habitació, absorbint humitat ambiental i eliminant compostos orgànics volàtils com els que desprenen les cortines i els mobles. Els potos i les cintes, per exemple, absorbeixen el monòxid de carboni, i l’espata, a més de ser decorativa, elimina gasos nocius.

 

Zona sense mòbils. És millor tenir els telèfons i aparells electrònics allunyats del capçal del llit. O, com a mínim, apagar-los o posar-los en mode avió. Emeten radiacions que ens interessa tenir lluny del cap.

 


 

“Una pantalla ens esvera el cervell”

 

Article publicat al número 50 de D'estil.

Tornar al llistat

Aquest lloc web fa servir cookies perquè tingueu la millor experiència d'usuari. Utilitzem cookies pròpies i de tercers per realitzar l'anàlisi de la navegació dels usuaris i millorar els nostres serveis. Si continua navegant, està donant el seu consentiment per al seu ús. Més informació aquí.

Top